Pengalaman di Bilik Akad Nikah

19 kritikan
3 hari lepas, yakni Jumaat yang indah dan tenang,
juga penghulu segala hari,
awal-awal pagi lagi aku dah bergerak pergi ke Majlis Islam Sarawak (MIS).
Bilik Akad Nikah
Bilik Akad Nikah
Sampai je kat situ aku tengok orang dah ramai menanti.
[Ramai jugak ya orang kahwin dalam sehari]
Bakal-bakal suami isteri cantik je berpakaian serba putih.
Si perempuan cantik berkilau-kilau.
Si lelaki pula mestilah kacak dan segak.

Aku pun manis je berpakai serba pink. hahaha
[sesekali puji diri sendiri takpe kan :P]
Bukan aku yang kahwin okey.
Aku menemani kawan aku je.
Kawan aku masa sekolah tadika dulu.
Dah dewasa dia tu rupa-rupanya. ahaha

Bilik Akad Nikah
Bilik Akad Nikah

Masa kat bilik tu aku dapat satu kesimpulan,
90% pasangan tersebut muda-muda belaka.
Terdetik difikiran aku,
Dorang ni dah fikir masak-masak ke?

Aku ada seorang kawan yang kahwin muda.
Terlalu muda. Umur baru je 18 masa dia kahwin.
Masa kahwin tu, dua-dua sepakat dah fikir masak-masak.
Sekarang, anak dah dua kehidupan mereka bergolak.
Masing-masing bawa haluan masing-masing.
Baru mereka sedar mereka masih tidak dapat memegang tanggungjawab.
Mereka masih ketagih dengan hiburan orang muda.
Si isteri entah di mana sekarang.
Si suami dah bersuka-ria jadi orang bujang semula.
Anak-anak pula serahkan semuanya pada si mertua!

Aku tak pasti apa ayat yang paling sesuai aku taip sekarang.
Ada orang cakap : "Lebih baik kahwin awal daripada kena tangkap basah."
Tapi, kalau kahwin baru setahun dua dah bercerai tu okey ke?
Dah la bercerai, anak-anak pulak terabai. Macam mana ni?

Bagi aku, tak salah kahwin awal.
Banyak jugak mereka yang kahwin awal hidup bahagia.
Yang penting masing-masing dah bersedia nak pegang tanggungjawab masing-masing.
InsyaAllah perkahwinan akan kekal dengan izin-Nya.

Sekian. Inilah yang berada di fikiran aku haritu.
hehe


Semoga mereka yang bakal, baru, mahupun sudah lama berkahwin akan hidup bahagia bersama pasangan masing-masing =)

Followers

 
Blogged.my

Drop Ur Link Here :)




[Valid Atom 1.0]


Labels

Blog Review (1) Blogging (16) Contest (1) Doa (1) Giveaway (15) Just For Laugh (2) Kesihatan (3) Korean (14) Must Eat (4) Must Visit (4) MyLife (84) Perkongsian (14) Program (5) Puisi (1) Running Man (4) Segmen (10) Semasa (3) Tips (2) Tutorial (4) Wordless (12)

| Memory Lane © 20012. All Rights Reserved |Template Style by My Blogger Tricks | Design by Durai sankar | Back To Top |

Blogger Gadgets