Buku Merah

Geram. Tu je yang boleh disimpulkan dengan semua kejadian hari ini..

Alkisahnya, pepagi dah keluar.pergi UTC Pudu sebab nak pergi buat buku merah aka passport. Bila dah sampai sana, receiptionist dia mesra sangat. Dia greet. Then aku explain aku nak buat passport tapi IC aku Sarawak. Dia bagitahu aku takleh buat kat situ. Sebab dorang xde kelengkapan utk proses passport Sabahan n Sarawakian.. aku terima explaination dia. Dia siap bg no utk dihubungi and ofis2 yg boleh proses passport kami.

Aku call la no 1MOCC tu. Aku tanya apa je aku perlu bawak kalo nak buat passport kat sini. Dia cakap kena bawa ic, surat beranak n gambar passport. Aku ckp kalo surat beranak xde kat sini mcm mana. Dia jwb bawa ic n gmbr je kalau mcm tu.

Aku pun menonong la g putrajaya terus konon nak buat passport. Sekali sampai sana..... Grgrgrgrgrgrgrr orang sane plak cakap wajib bawa surat beranak. Ahhh terbuang masa aku dah. Info tak tepat camni. Sakit hati. Da la aku naik bas tadi. Tak drive. Mane tak terbakar hati aku ni..fuh fuh fuh..
Mungkin bukan rezeki.nak.buat hari ni.

So Sabahan and Sarawakian yang duduk di Semenanjung, if nak pergi buat buku merah aka passport make sure bawa original IC dan Surat Beranak. Dan jangan buat last minute sebab nak settlekan passport tu amek masa 5 hari bekerja since dorang kena hantar passport kita ke negeri masing-masing dulu untuk approval before bole release.

Dah la. Wa lepak kat Gloria Jeans dulu sejukkan hati. Hahaa

Previous
Next Post »