Saya Mahu Jadi Televisyen

Teknologi
Teknologi

Seorang guru wanita sedang menyemak satu persatu karangan anak mu ridnya. Sewaktu melihat satu karangan yang ditulis oleh seorang pelajarnya, dia menjadi sangat emosi dan setelah melihat nama di muka hadapan buku itu, dia menangis teresak-esak. Lalu ditanya oleh suaminya

'Kenapa menangis ni?'

'Lihatlah karangan budak ni..'

Suaminya pun membaca dengan penuh khusyuk.

Jadikan Saya Sebuah Televisyen


"Oh Tuhan, malam ini saya ingin meminta kepada-Mu sesuatu yang sangat istimewa. Jadikan saya sebuah televisyen.
Saya ingin mengambil kedudukan televisyen. Menikmati kehidupan sebagaimana peti telivisyen di rumah saya. Saya akan memiliki 'tempat' tersendiri dalam hati keluarga sehingga mampu menjadikan keluarga sentiasa berada di sekeliling saya.
Saya akan diberi perhatian serius ketika bercakap. Saya ingin menerima penjagaan yang sama seperti televisyen.
Ayah akan menemui saya setiap kali ayah pulang dari tempat kerja walaupun keletihan. Ibu pula bersama-sama saya saat sedih dan kecewa, bukan mengabaikan seperti sekarang. Seterusnya, saya mahu abang dan kakak berusaha memperuntukkan masa untuk bersama-sama dengan saya.
Saya mahu merasakan bahawa keluarga sanggup mengetepikan kepentingan lain untuk meluangkan waktu bersama-sama saya.
Akhirnya, jadikan saya mampu membuat semua individu yang saya sayangi itu merasa gembira dan saya menghiburkan mereka. Tuhan, saya tidak meminta lebih dari itu. Saya hanya mahu hidup seperti televisyen pada setiap masa."

Selesai suaminya membaca esei tersebut, suaminya berkata
'Kasihannya, anak ini miskin kasih sayang. Ibu bapanya terlalu teruk!'

Mendengar itu, tangisan si isteri semakin kuat.
'Abang, itu karangan anak kita!'

Jika diperhatikan skrg ni.. suami & isteri masing2 dok sibuk belek n focus hp masing2..layan email..facebook.. whatsapp..wechat.. kdg2 anak2 dok tgk je dri jauh sambil main mainannya.. jgn pulak nnti anak2 kita pulak buat essei.. 'Jdikn saya sebuah Handphone'.. huhu

Sama2 la kita berikn prhatian pd insan2 dsekeliling yg perlukn perhatian n kasih syg kita..

(copyright anonymous)

>>>> #MohonTerasa. 

Aefa share dan tagged cerita ni kat saudara mara Aefa. Secara peribadi, Aefa yakin penggunaan teknologi yang berlebihan boleh meruntuhkan institusi kekeluargaan malah menambahkan jurang dalam perhubungan. Mungkin perkara ni tak berlaku dalam keluarga kita, tapi cuba tengok sekeliling.. pernah tak nampak -->
  • Duduk makan satu meja, masing-masing tersengih depan handphone. 
  • Duduk serumah, nak panggil makan guna fb, twitter, wechat. Padahal bilik sebelah je. Kentut pun silap-silap boleh dengar.
  • 5 orang dalam kereta, tapi sunyi macam rumah mayat. Bisukah? tidurkah? Bukan. Sebab masing-masing dalam dunia masing-masing.
"Jadikan saya laman web facebook supaya saya sentiasa bersama ibu bapa saya di mana sahaja mereka berada, tidak kira masa. Supaya setiap jam yang berlalu mereka sentiasa ambil tahu kisah hidup saya. Setiap kali waktu makan mereka sentiasa ada bersama saya dengan juadah-juadah enak. Setiap kali sebelum masuk tidur mereka akan memeriksa.. adakah saya sihat.. apakah aktiviti saya hari ini.. Setiap kali ada berita gembira mereka sentiasa berkongsi bersama saya terlebih dahulu. Setiap kali..... " - Siapa tahu perkara ini pernah terlintas di fikiran anak-anak, rakan, adik beradik, ibu bapa, malah mungkin diri anda sendiri..? Kadang-kadang kita terlampau terleka sehingga tidak memberi perhatian kepada insan sekeliling..




앱아 앨잇야
Previous
Next Post »